måndag 13 april 2009

Prinsöarna




Vi var på utflykt i helgen. Vår gästplats i lägenheten byttes från Kim till Pontus på samma dag. I lördags gick vi upp tidigt och åkte båt till Prinsöarna. Det tar ungefär en och halv timme med båt till den största ön som ligger längst bort.

Vi började med att äta medhavd picknick i en trappa. Vi hade köpt med meze, med rätterna aubergin med tomat, bönröra, två sorters dolmar, tomat och vit ost och bröd.
Efter att vi ätit så gick vi vidare mot toppen av ön. Därifrån hade vi en underbar utsikt över Marmarasjön. Vi gick vidare mot en annan topp på ön, där Europas största trähus finns. Det var väldigt stort. Vi vet inte riktigt vad de har använts till, men nu var det rätt förfallet.



Jag träffade massa djur på utflykten, kor, får, kalkoner, katter, hundar, åsnor, hästar, duvor och måsar. Jag har ju inte känt så många djur i mitt liv och har ganska nyligen upptäkt att det finns andra arter än människor på jorden. Det är lite spännande. Jag klappade en katt, en häst och en åsna. Dessutom försökte jag bjuda en betande häst på en sockerbit, men det gick inte så bra, den sprang iväg. Det tar nog tid att lära sig det här med djur.

Vi avslutade med att bestiga öns tredje och största topp. Det var kanske först nu jag förstod hur stort Istanbul är. Utsikten sträckte sig så långt, men Istanbul tar aldrig slut.

I övrigt har vi äntligen hittat en klubb vi gillar i Istanbul, Machine, med electro-techno musik och roligt folk. Dessutom lagade Kerstin en god påskmiddag igår.

Idag fyller min pappa år förresten, stort grattis från Istanbul!

/Lena

4 kommentarer:

  1. Det låter fint! Vi har inte hittat nån klubb vi gillar här i Göteborg än, och det efter snart ett år :( Förutom Balkan Beat Party då, men den dyker så sällan upp. Kram på er!

    SvaraRadera
  2. Ta er till Bandrima, båten från istanbul, sen tar ni lokalbuss till Erdek en mysig stad vid vattnet. Hamamet i stan är super och dte brukar vara marknad på måndagar den är också billig och mysig.Lycka till från en Istanbulälskare som bott både i Taksim och i Sekariyaköy///

    SvaraRadera
  3. Ni mumsar väl börek??? Och beyazpenir?

    SvaraRadera
  4. Tack för tipset det ska vi kolla in :) Och börek äter i alla fall den av oss som kan.

    SvaraRadera